Workshop s hlavolamy
Poprvé jsem přinesla hlavolamy dětem do azylového domu, kde jsem pracovala jako arteterapeut.
Byla jsem velmi překvapená, jak se tato aktivita ujala. Viděla jsem, jak se dětem zvyšovalo sebevědomí s každým další a dalším hlavolamem, který se jim podařilo vyřešit.
O několik let později jsem hlavolamy začala na dětské akce nosit cíleně. Ať už to byly dětské dílny, workshopy nebo příměstké tábory.
Hlavolamy nejsou hračka
Často slýchám: „Takových hraček (myšleno hlavolamů) už jsem dětem koupil/a a oni si s tím stejně nehrajou. Za chvíli to najdu pohozené někde v koutě, kousek chybí a já to vyhodím.“ A to je přesně ono. Hlavolam není hračka.
Když ho dáte dětem se slovy: „Na, tumáš, hraj si.“, tak to málokdy dopadne dobře.
Ne každé dítě přirozeně bude hlavolam opakovaně zkoušet rozebrat nebo složit. Většinou to dopadne tak, že ho buď zahodí rovnou, protože si s ním neporadí, a nebo ho rozebere a zahodí ho až pak. A pak se ztratí dílek a dál už to znáte.
A teď, co s tím?
- Hlavolamy dávejte dětem na omezený čas a poté je zase ukliďte.
- Udělejte si čas a buďte v tu dobu s nimi.
- Vůbec nezáleží na tom, zda hlavolam umíte rozebrat / složit. Důležité je být spolu.
- Často se stane, že dítě si poradí s tím, s čím dospělý ne. Oslavte to společně. Těšte se z úspěchu dítěte.
- Hlavolamy zkoumejte, dívejte se na barvy, tvary, strukturu, poslouchejte zvuky.
- Ať už se daří nebo nedaří, nevzdávejte to.
Od září 2025 zařazuji opět hlavolamy do stálé nabídky
Jsem z Plzně, ale je možné do nějaké rozumné vzdálenosti dojet. Na nabízené aktivity jezdím sama. S dobrovolníky, jak o tom budu psát níže, mě můžete potkat pouze pod hlavičkou TOTEMu.
- Rozklikněte pro více informací
Děti ve školce jsou moje srdeční záležitost. Velice ráda s vámi projdu všechny možnosti a vymyslím program na míru.
Mnohdy dítě ve školce rozebere to, nad čím já strávila několik hodin, za pár minut.
Jak aktivita probíhá?
S dětmi na začátku proberu způsob chování k hlavolamům a zásady bezpečnosti.
Od začátku jim opakuji, že nejprve musí sami hlavolam zkoumat, poté, až po několika nepovedených pokusech, jim ráda dám nejprve tip, jak na to. Pokud se ani tak nedaří, tak teprve poté ukazuji fígle, na jakých hlavolamy fungují. Ukazujeme si, co je „za tím vším“.
Děti vedu k tomu, že když se některý hlavolam naučí rozebírat / skládat, aby to pak šly ukazovat dalším kamarádům. Dítě se rádo pochlubí, že na něco přišlo, zároveň se přirozeně učí „učit“ a vysvětlovat.
Každý úspěch oslavujeme, tleskáme si, chválíme! Na toto kladu velký důraz, protože hlavolam má jednu nepříjemnou vlastnost, někdy nevíte, že už je to „to ono“, to, co se má stát a co je vlastně správně.
Zároveň tím ohlídáme, že drobné kousky hlavolamů se zase vrátí do původního stavu. Děti se tak učí i to, že hračky se nenechávají rozebrané jen tak ležet.
Pokud mají zájem paní učitelky, ráda poradím, kde se dají hlavolamy koupit a na co si při jejich nákupu dát pozor.
Dopředu si promyslete, pro kolik dětí aktivitu poptáváte. Zde několik možných scénářů:
- zcela maličké děti vydrží u aktivity do cca. 30 – 35 minut, mám v nabídce i takové hlavolamy, které zvládne dítě od 2 let, nemusíte se tedy bát, že by je to vůbec nebavilo,
- děti středního školkového věku vydrží zhruba hodinu,
- pro předškláky je ideální čas hodinu až maximálně hodinu a půl,
- vítám, pokud se zapojí i paní učitelky, ale ne jako pomocníci (výjimka viz. níže), ale jako účastníci. Je velmi přínosné, pokud děti vidí, že i paní učitelka musí nad něčím přemýšlet, a třeba jí to moc nejde, zároveň si paní učitelka aktivitu vyzkouší a třeba v sobě objeví nadšení pro hlavolamy.
Je možné se domluvit na prolínání skupin tak, aby se dětí vystřídalo víc, maximální skupina je kolem 20 dětí. Chápu, že pokud máte dětí 23, tak samozřejmě ty 3 nemůžete někde odložit, nevadí mi to, hlavolamů je opravdu velké množství, ale potřebuji potom pomoc od paní učitelek.
Aktivitu doporučuji, samozřejmě, pokud se vám líbila, zopakovat zhruba po půlroce se stejnou skupinou. Vidím ohromný posun v chování k hlavolamům, děti již ví, jak na to, těší se, nejprve berou ty, co se jim minule podařily rozebrat, a další už jim jdou mnohem rychleji.
Cena se odvíjí od času, počtu dětí a dojezdové vzdálenosti.
Velmi ráda chodím do přípravných tříd a do prvních tříd.
Vypozorovala jsem, že přípravná třída je velmi specifická. Už tam nejsou malé děti, ale ještě nejsou zatížené tolik učivem, přijde mi, že děti v tomto období na hlavolamy reagují opravdu velice dobře.
Z mé zkušenosti:
- pokud se jedná o dopolední program, tak školy využívají většinou školní hodinu tak, aby jim aktivita neovlivnila další rozvrh. Pak je čas předem daný,
- pokud chcete hlavolamy využít jako aktivitu na odpoledne do družiny, platí podobné informace, jako jsem psala výšu u školky. Je možné domluvit prolínání skupin s tím, že první přijdou děti, které mají odpolední kroužky, jdou po obědě, jede jim autobus apod.,
- pokud je více než 20 dětí uvítám pomoc od paní učitelky,
- je možné využít skupinu dětí, která mi pomůže s přípravou (není to nutné, ale děti to většinou vítají, jsou zvědavé a baví je vytahovat hlavolamy z tašek).
U starších dětí, zhruba od třetí třídy, se zaměřujeme více na zkoumání hlavolamů, na zvyšování úrovní, pokud to vím, tak jim ráda řeknu o souvislostech s předměty, které se učí ve škole (fyzika, matematika apod.).
Pro děti ve škole mám připravené i logické úkoly, matematické hádanky a další věci, které mohou doplňovat.
Co se týče času, jak dlouho aktivita trvá. Záleží vše na tom, u jak vekých dětí jsem. Myslím, že na jeden zátah pro jedno dítě je ideální maximálně hodina a půl. A pokud to děti hodně baví, tak spíše za půl roku zopakovat.
Cena se odvíjí od času, počtu dětí a dojezdové vzdálenosti.
Ideální bude, když mi napíšete nebo zavoláte a domluvíme se konkrétně.
Co se týče dětí, přečtěte si, prosím, informace pro MŠ a ZŠ.
U seniorů se jedná o velmi specifickou cílovou skupinu, v současné chvíli nabízím jen mezigenerační aktivity, například společný workshop dětí a seniorů, kdy školka přijde za seniory nebo senioři přijdou do školky.
Tuto aktivitu v současné chvíli nenabízím. Přiznám se, že je to pro mě hodně náročné.
Pokud by vás zajímalo, jak využít hlavolamy například v domově pro seniory, pečovatelském domě apod., ráda vás naučím, jak s nimi pracovat.
Přivezu vám na ukázku různé typy hlavolamů, ukážu vám, které jsou nejvhodnější, povíme si, jak zapojit paměťové hry, vzpomínky apod.
V domově pro seniory a v pečovatelských domech, doporučuji tuto ativitu jako pravidelnou, zařaďte ji na stálo. Sama jsem pracovala 6 let v domově pro seniory, kam jsem 2x v týdnu docházela na aktivity a hlavolamy jsem mívala vždy v „pohotovostní“ krabičce s sebou. Hlavolam otevírá dveře tam, kde si myslíme, že už jsou na stálo zavřené.
I pokud již senior nedokáže hlavolam rozebrat, pracujeme se zvuky, tvary, barvami přes hmat, sluch, zrak.
V domově pro seniory jsem byla půl roku jako dobrovolník, několikrát jsem byla jako dobrovolník v nemocnici na LDN. A tohle jsou místa, kam by hlavolamy opravdu zařadila.
Dcera v rámci bakalářské práce zkoumala na vzorku seniorů z pečovatelského domu, jak se zlepší jemná motorika při „hraní“ s hlavolamy. Pečlivě jsme vybrali takové hlavolamy, které musela ovládat různou silou a různými svaly. Nejsem odborník, ale prostě jsem vybrala takové, které se mi zdály vhodné. Celá bakalářská práce byla pro mě hodně zajímavé čtení. Takže i takhle se dá na hlavolamy dívat.
Zavolejte mi nebo mi napište podrobnosti do e-mailu. Děkuji.
Od roku 2022 mě pravidelně potkáte s hlavolamy v TOTEMU
Se seniorskými dobrovolníky chodím za dětmi do mateřských školek, do přípravných nebo prvních tříd. Podle mě je toto ideální věk. Malé dítě nezná slovo nejde, tak není nastavené. Dítě přirozeně objevuje svět, zkoumá, manipuluje s věcmi a snaží se zjistit, co je uvnitř.
Senioři, kteří chodí se mnou, často hlavolamy rozložit nebo složit neumí, ale jsou tam jako morální podpora dětí. Povídají si s nimi, společně se snaží najít řešení. Pro mě je toto jedna z nejpříjemnějších aktivit, která má obrovský přesah.
Kromě mateřských školek čas od času udělám hlavolamovou aktivitu i na pobočkách TOTEMU.
Pracujeme převážně se seniory a ti se mnohdy hlavolamů bojí. Často slyším: „To mi nikdy nešlo.“ A proto u seniorů pracuji jinak. Využívám příběhy, ať už příběhy o tom, jak v naší rodině hlavolamy vždy byly, nebo vyprávím, jak jsem ke kterému hlavolamu přišla. Nosím jim retro hlavolamy a společně vzpomínáme na to, jak podobné nebo stejné měly doma jejich děti.
Jednou měsíčně docházím jako dobrovolník na dětské oddělení ve Fakultní nemocnici Plzeň Lochotín.
Hlavolamy jsou pro děti zpestřením, alespoň na chvíli jim pomohou zapomenout na bolesti a starosti.
Na společnou aktivitu mnohdy přicházejí i rodiče dětí a to je pro mě nejvíc.
Chcete i vy být naším dobrovolníkem? Obraťte se na Mezigenerační a dobrovolnické centrum TOTEM.









